Kun hyvin palautuva uupuu

1.3.2019 Anne Nurminen

Nyt on itsekin testattu Firstbeat hyvinvointianalyysin kuntotaso-ominaisuus! kuvassa tuloksia.

Kuntotason mittaus

Tärkeämpää minulle kuitenkin hyvinvointianalyysissä on säännöllinen kokonaiskuormituksen seuranta. Minulle kävi toissa syksynä niin, että treenasin vähän liian kovaa ja liian paljon. Kuvittelin silloin olevani ikuisesti "hyvä palautuja". (ks. tammikuun 2017 mittaustulos kuvasta) Mutta kukaan meistä ei ole automaattisesti aina hyvä palautuja yhden mittauskerran perusteella.

Marraskuussa 2017 kun ensimmäinen heikko tulos hyvinvointianalyysistä tuli, niin mitään stressin oireita ei ollut näkyvissä: ne tulivat vasta 2-3kk kuluttua-lievänä.

Eli jos sinulla on stressin oireita: esim. uniongelmia, infektioherkkyyttä, väsymystä, mielialamuutoksia muistihäiriöitä, keskittymiskyvyn puutetta, muutoksia nautintoaineiden käytössä, motivaation puutetta, ruuansulatusongelmia tms., niin nämä kertovat siitä, että palautumisesi on ollut heikentynyt jo pidemmän aikaa.

Onneksi itse huomasin tilanteen säännöllisten hyvinvointianalyyysi-seurantojen avulla (toistuva huono tulos kertoi, että asia ei korjaannu jatkamalla samaan malliin) ja aloin kiinnittää huomiota liikunnan rasittavuuteen (paljon palauttavaa) työpäivän mittaan (iltatyöt pois), ravinnon laatuun ja unen määrään. Tilanne ei päässyt jatkumaan ja pysyin työkykyisenä koko ajan ja nyt tilanne näyttää todella paljon paremmalta.

Ylikuormituksesta palautuminen on kuitenkin pitkä prosessi. Pidä huoli, että sinä ja oma työyhteisösi säilytte hyvässä työkunnossa kaikissa tilanteissa. Uupuminen ei ole mikään meriitti.

Tutustu työkykykartoitukseen

Lue esimerkkejä, mitä voit esimiehenä tehdä, jos pelkäät työpaikallasi ylikuormittumista

Keskustele, kysy, kommentoi

Valmentajasi

Zealanin päävalmentajana on  Anne Nurminen, jolla on taustalla 15 vuoden kokemus työelämän  muutosten  parissa erilaisissa organisaatioissa.

Varaa tapaamisaika tai kysy lisää: lähetä viesti tai soita puh. 0400 530 760.