Firstbeat hyvinvointianalyysissä nyt laboratoriotarkka kuntotestaus

6.9.2018 Anne Nurminen

Oletko nähnyt, kun kestävyysurheilijoita testataan laboratoriossa? Tai oletko ehkä itse osallistunut joskus kuntotestaukseen?

Olen itse ollut laboratoriossa ns. "mattotestissä" useita kertoja, kun harrastin nuorempana ampumahiihtoa. Nämä olivat tärkeitä päiviä, kun sain tietää, oliko harjoittelu purrut toivottavalla tavalla. Mutta voin kertoa, että happinaamari päässä kiihtyvällä tahdilla rullaavalla matolla huohottaminen ei ollut mitään kovin miellyttävää puuhaa. Lisäksi harmitti, kun matto vei voiton joka kerta! ;-)


Hyvä aerobinen kunto eli kansanomaisemmin kestävyyskunto (VO2max) on tärkeää paitsi huippu-urheilijoille myös meille kaikille, sillä hyvä hapenottokyky on terveytemme kivijalka. Aerobinen kunto on yhteydessä parempaan terveyteen ja työkykyyn sekä alhaisempaan kuolleisuusriskiin. Lisäksi se parantaa unen laatua, palautumiskykyä ja koettua hyvinvointia. Jaksamisen ja alhaisen vireystilan kanssa taisteleville fyysisen kunnon kohottaminen on yleensä yksi tehokkaimmista lääkkeistä lisätä palautumista.

Nämä kuvat ovat vuodelta 1996 Puolustusvoimien urheilukoulun testiasemalta, kun olin Urheilukoulussa varusmiehenä ja valmistauduin Ampumahiihdon Nuorten MM-kisoihin.
 

Kuntotestauksen - ja liikunnan ylipäätään ei kuulu olla epämiellyttävää. Oman kuntotasosi saat selville nyt Hyvinvointianalyysilla

Kestävyyskunnon osalta tieto ei lisää tuskaa, sillä huonokin kunto voi olla hyvä uutinen: kunnon kohottamisesta hyötyy nimittäin eniten juuri heikkokuntoinen. Jo kolmen kuukauden kestävyysharjoittelulla heikkokuntoisen on mahdollista kohottaa kuntoaan jopa 20 %, ja nopeita tuloksia saadaan jo pienellä liikunnan lisäyksellä. Tietoon omasta heikentyneestä kunnosta tulisi kuitenkin reagoida ajoissa ennen terveysongelmien syntymistä.

Monella on harhaluulo, että tuottaakseen tulosta, harjoittelun pitäisi tuntua pahalta. 85% harjoittelusta tulisi kuitenkin olla perustason harjoittelua, eli sellaista, ettei maitohappoa kerry lihaksiin ja että harjoituksen jälkeen sinulla on sellainen olo, että voisit tehdä saman treenin vielä uudelleen.

TIEDÄTKÖ SINÄ, MIKÄ ON SINULLE SOPIVA TEHO LIIKUNNASSA?

Nyt saat Firstbeat hyvinvointianalyysin mukana yhtä tarkan kuntotestauksen kuin laboratoriossa!

Syyskuusta lähtien jokaisella Hyvinvointianalyysiin osallistuvalla on mahdollisuus saada selville oma kuntotasonsa puolen tunnin reippaasta kävelylenkistä! Tulos perustuu tarkkaan sykeväli- ja liikedatasta tehtävään maksimaalisen hapenottokyvyn (VO2max) arvioon- siihen samaan, jonka huippu-urheilijat mittauttavat yleensä laboratorio-olosuhteissa.

Eli sinun tarvitsee vain käynnistää Firstbeat hyvinvointianalyysi, tehdä yhtenä mittauspäivänä puolen tunnin kävelylenkki ja raportissasi tulee näkymään kuntotasosi tähän tapaan:

Kuntotaso herättää, motivoi ja yllättää

Kuntotaso on kehitetty motivoimaan meitä kaikkia liikunnan harrastamiseen ja kunnon kohottamiseen sekä kiinnittämään huomiota omaan päivittäiseen arkiaktiivisuuteen.

Muistathan, että kuntosi kehittyy vain, kun liikut omaan kuntoosi nähden oikealla tasolla - riittävästi, oikealla teholla ja oikein annosteltuna.

Osta uudistunut Firstbeat hyvinvointianalyysi tästä

Keskustele, kysy, kommentoi

Kokemus muutoksesta

Zealanin päävalmentajana on Anne Nurminen, jolla on taustalla 15 vuoden kokemus työelämän muutosten parissa erilaisissa organisaatioissa. Sovi aika alkukartoitukselle tai kysy lisää: lähetä viesti tai soita puh. 0400 530 760.