7 syytä miksi tavoitteesi jäävät saavuttamatta

18.1.2017 Tarja Kupias

Kuva: michaelnewport

Kuulutko sinä niihin, jotka tekevät joka vuoden vaihteessa lupauksia, eli tavoitteita, uudelle vuodelle? Minä kuulun. Jotenkin se vaan tuntuu luonnolliselta, että kun vuosi vaihtuu, niin silloin on hyvä hetki parantaa omia tapojaan, päästää irti erilaisista riippuvuuksista ja suunnitella kaikkea positiivista, itseään eteenpäin vievää toimintaa.

Miten sinulle on käynyt näiden uuden vuoden lupausten kanssa? Ovatko hyvät tavoitteesi kuihtuneet pelkäksi muistoksi jo ensimmäisen kuukauden aikana?

Minulle ainakin kävi aikoinaan niin, että hyvät ajatukset hyytyivät usein talven pakkasiin. Jotta sinulle ei enää kävisi samalla tavalla, päätin koota 7 mielestäni tärkeintä syytä, jotka saattavat vaikuttaa siihen, etteivät tavoitteesi ole toteutuneet.

1. Et kirjaa tavoitteitasi

Tavoite, jota et ole kirjannut paperille, tietokoneelle tai vaikka puhelimella, jää usein epämääräiseksi haaveeksi. Se ei ole tarpeeksi konkreettinen tai tarpeeksi selkeä, jotta alitajuntasi ymmärtäisi mennä sitä kohti.

Kaikkein paras keino on, että kirjoittamisen lisäksi myös piirrät tavoitteesi tai kuvitat sen jollain muulla tavalla. Kuvittaminen aktivoi oikeaa aivonpuoliskoasi. Kuvien avulla sinun on helppo visualisoida ja muistaa tavoitteesi. Sitä paitsi yksi kuva vastaa tuhatta sanaa eli saat hokea tavoitettasi tuhat kertaa, jotta se jäisi samalla tavalla alitajuntaasi kuin kuva.

2. Asettamasi tavoite on väärässä muodossa

Meidän alitajuntamme on siitä kummallinen tapaus, että se antaa meidän elämäämme juuri sitä, mitä me sinne syötämme. Aseta tavoite Aion opiskella espanjaa, ja tavoite jää usein pelkäksi aikomukseksi. Tai tavoite Haluan opiskella espanjaa saattaa jäädä pelkäksi haluamiseksi.


Opiskelen espanjaa on selkeä ja alitajunnallesi hyvin ymmärrettävä muoto. Tavoitteesi voi olla peräti Puhun espanjaa. Mieti, mikä tavoitteesi oikeastaan on, kielen puhuminen vai pelkkä opiskeleminen. Tämä pätee muihinkin tavoitteisiin: Haluan uuden auton, Ostan uuden auton vai Minulla on uusi auto. Mikä näistä on se, mitä oikeasti haluat? Entä Laihdutan 10 kiloa tai Painan 60 kg (jos aiemmin olet painanut 70 kg). Kummastako on helpompi luoda houkutteleva mielikuva itsellesi? Vai voisiko tavoitteesi olla peräti Mahdun s-koon vaatteisiin. Jälleen kerran: mikä on se, mitä tavoittelet ja missä muodossa tavoitteesi asetat? Nämä ovat erittäin ratkaisevia tekijöitä tavoitteesi toteutumiseksi.

3. Asetat itsellesi kielteisen tavoitteen

Yksi suurimmista tavoitteiden asettamisen virheistä on se, että asetat tavoitteen kielteiseen muotoon. Hyvin usein tupakoitsijat yrittävät lopettaa tupakanpolton hokemalla itselleen En polta tupakkaa. Kakkoskohdassa viittasin alitajuntaamme, joka toteuttaa ne asiat, mitä sinne syötämme. Ei-sana on huono tavoitteiden asettamisessa, sillä ei-sanaa käyttämällä keskitämme huomion siihen, mitä emme oikeasti halua eli tässä tapauksessa tupakkaa. Ja sitähän me elämäämme saamme, mihin huomiomme keskitämme.

Oikea tapa on asettaa tavoite siihen, mitä halutaan (tässä tapauksessa savuttomuuteen). Mieti siis tarkasti, mikä on se asia, mitä HALUAT, älä sitä, mitä ET HALUA.

4. Tavoite ei ole sinun omasi

Tämä on virhe, jonka todella moni tekee. He asettavat tavoitteekseen jotain sellaista, jonka he luulevat olevan oma tavoite, mutta joka onkin oikeasti jonkin ulkopuolisen ihmisen hyvin voimakkaasti ohjaama tavoite, vaikkapa aviomiehen tai parhaan kaverin. Voiko tällainen tavoite motivoida tarpeeksi? Herättääkö se intohimosi? Tuleeko se sinun sydämestäsi? Tätä minä olen aina halunnut! Sinun pitää tuntea tavoite omaksesi ja sen pitää herättää tarpeeksi intohimoa, jotta jaksat taistella kaikki niitä vastoinkäymisiä vastaan, joita matkalla tavoitteeseen vääjäämättä tulee.

5. Et usko omaan tavoitteeseesi

Eräs virhe on, että asetat itsellesi jonkin niin älyttömän tavoitteen, ettet itsekään usko, että pääset siihen. Tavoite saa olla älytön, mutta sinun pitää uskoa siihen ja sinun pitää uskoa itseesi! Jos epäilet, keskityt vain niihin asioihin, jotka voivat mennä pieleen. Ymmärrät varmaan, että sellaiset ajatukset eivät vie sinua sinne minne haluat, vaan juuri päinvastaiseen suuntaan.

On ihan luonnollista, että jossain vaiheessa, varsinkin suuren luokan tavoitteisiin pyrkiessä, itseluottamus alkaa välillä horjua. Silloin pitää vain hakea tukea valmennuksesta, kavereilta, äänitteistä tai ihan mistä vain, jotta saisit nopeasti itseluottamuksesi ja uskosi takaisin.

6. Et mieti, miksi haluat päästä tavoitteeseen

Miksi? Se on kysymys, joka sinun pitäisi esittää itsellesi, kun asetat tavoitteen. Tuo kysymys pistää sinut miettimään tavoitettasi syvemmin ja myös puntaroimaan Onko tämä oikeasti se mitä haluan?

Vahva positiivinen tunne auttaa sinua rämpimään läpi kaikkien soiden, joita matkallesi ilmestyy. Kun suonsilmäkkeet yrittävät imaista sinut syövereihinsä, tunnepitoinen syy päästä tavoitteeseen antaa sinulle uskomattomia voimia kaivautua ylös ja jatkaa matkaa.

Vahvoja tunteita ovat vaikkapa rakkaus, vapaus, voittamisen halu, menestyminen, auttaminen… Jokaisella on erilaiset tunnepitoiset syyt, mutta harvoin esimerkiksi raha on niin vahva motivoija, että se kantaisi yli kaikkien esteiden.

7. Et aseta tavoitteellesi aloitus- etkä lopetusajankohtaa

Aikarajan asettaminen tavoitteelle on erittäin tärkeää, muuten tavoitteesi jää ”lillumaan” hamaan tulevaisuuteen. Päätös aloittaa matka kohti tavoitetta on ihan yhtä tärkeä kuin ajankohta, jolloin haluat olla tavoitteessasi. Tavoitepäivän asettaminen kannattaa tehdä yhteisymmärryksessä järjen ja intuition kanssa: ei liian pitkälle tulevaisuuteen, muttei ihan viikonkaan päähän.

Pidä kuitenkin huoli, ettet ahdistu itsellesi asettamastasi aikajanasta, vaan anna itsellesi joustovaraa aikataulun suhteen. Tarkoitus ei todellakaan ole, että matkaat tavoitteeseen hampaat irvessä ja stressaat, pääsetkö sinne ajoissa. Matka tavoitteeseen pitää olla hauskaa ja motivoivaa! Itse asiassa pääasiahan on matka, ei itse tavoite. Elä hetkessä, älä tulevaisuudessa. Äläkä missään nimessä elä sitku-elämää!

Kun nyt siis mietit tavoitteitasi, kiinnitä huomio näihin asioihin ja onnistut paremmin uuden vuoden lupauksissasi! Toivottavasti tämä pieni opas auttaa sinua uuden vuoden lupauksien pitämisessä.

Lisävahvistusta tavoitteisiin saat mm. Goal Mapping –menetelmän avulla.

 

Keskustele, kysy, kommentoi

Kokemus muutoksesta

Zealanin päävalmentajana on Anne Nurminen, jolla on taustalla 15 vuoden kokemus työelämän muutosten parissa erilaisissa organisaatioissa. Sovi aika alkukartoitukselle tai kysy lisää: lähetä viesti tai soita puh. 0400 530 760.